Fotografia produktowa od podstaw (część I) – Jak zorganizować domowe studio fotograficzne?

Czy wiesz, że obraz sprzedaje najlepiej? Jesteśmy wzrokowcami, patrzymy i oceniamy. To wizualne aspekty popychają nas – lub nie – do zakupu. Nawet najlepszy opis nie zastąpi dobrego zdjęcia. Tak więc – chcesz sprzedawać? Musisz zainwestować w dobre fotografie swoich produktów. Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Podpowiemy Ci!

Zorganizowanie własnego mini studia fotograficznego wcale nie jest takie trudne. Kilka przydatnych sprzętów sprawi, że fotografia produktowa stanie się Twoim chlebem powszednim. Na początek jednak poznaj kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować, wykonując zdjęcia produktów.

Przykazania fotografii produktowejfotografia produktowa

Przede wszystkim pokaż produkt takim, jakim jest w rzeczywistości. Jak najbardziej, jak najlepiej, realistycznie. Photoshop? Najlepiej tylko do wywołania (dzięki specjalny wtyczkom, jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW), usunięcia tła i zapisania pliku. Spróbuj wykonać fotografię tak, by wymagała minimum obróbki w programie graficznym. Jest to szczególnie istotne, jeśli robisz serie zdjęć – brak ingerencji w programie sprawi, że zdjęcia będą spójne i ustandaryzowane.

Wyzbądź się artystycznych pobudek – trochę smutne, ale na pewno się sprawdzi. Produkt pokaż „na surowo”, bez tuszowania, w kilku ułożeniach pozwalających przedstawić go z każdej strony. Warto sfotografować również detale, które często niewidoczne na packshocie mogą podnieść wartość produktu: na przykład starannie ułożone zdobienia z brylantów na tarczy zegarka lub eleganckie wykończenie obuwia.

I na koniec – nie zapomnij dobrze przygotować swój produkt – pamiętaj, że wszystkie mankamenty na zdjęciach będą bardziej widoczne niż Ci się wydaje. A tak, jak pisaliśmy wyżej – retusz nie wchodzi w grę.

Studio fotograficzne w Twoim domu

Przyswoiłeś już podstawową wiedzę na temat pracy z produktem? Zacznij zatem organizować swoje studio!

Ale zaraz, zaraz? To tak można? To ja nie muszę wynajmować od specjalistów pomieszczeń do fotografii? – Nie! Dzięki kilku prostym sposobom, na początku możesz zabawę z fotografią produktową urzeczywistnić w domowym zaciszu. Oczywiście, im bardziej profesjonalny sprzęt, tym lepiej. Dlatego poniżej podpowiemy od czego zacząć, ale też – za czym już powoli się rozglądać, aby rozwijać swoje zaplecze sprzętowe!

fotografia produktowe - studio fotografii produktowej

#1 Kolor tła i podłoża

Biały – to kolor najbardziej uniwersalny i neutralny. Zazwyczaj wystarczy biała ściana i biały stół. Jeśli chcemy uzyskać gładkie przejście między tłem a podłożem – warto zainwestować w duży biały arkusz papieru, a najlepiej kilka (szybko się brudzą). Ten sam efekt uzyskamy również inwestując w stół bezcieniowy. Jest to już o wiele większy wydatek (od 200 do kilku tysięcy złotych), jednak chcąc rozwijać się w dziedzinie fotografii produktowej – prędzej czy później na pewno stół będzie niezbędny przede wszystkim dlatego, że daje większe możliwości modelowania światłem głównym.

Białe tło ma swoje zalety – doskonale eksponuje produkt, odbija światło – zatem pomaga w doświetleniu produktu. Wycinanie zaś przedmiotu z dobrze oświetlonego tła jest o wiele prostsze. Może się okazać, że w ogóle tego tła wycinać nie musisz.

Dobrze sprawdza się również tło w kolorze czarnym lub szarym. Warto również zainwestować w kilka kolorowych brystoli. Pamiętaj jednak, że inne barwy niż neutralne mogą odbijać światło w zmienionej barwie, czego efektem staną się przebarwienia na samym produkcie.

#2 Odbicia, czyli rodzaj podłoża

W fotografii produktowej często stosuje się efekt odbicia, który często sprawia, że zdjęcia są bardziej atrakcyjne. Dlatego oprócz matowych, białych arkuszy papieru, warto zakupić szybę lub plexi – przezroczystą lub białą. W domowych warunkach często wystarczy również lakierowany stół. Ustawiając produkt na takim podłożu, pojawi się jego odbicie w kolorze (nie zaś cień produktu), delikatne i zanikające. Niektórzy fotografowie do tego efektu wykorzystują lustro, które dokładnie odbija produkt. Wszystko w zależności od tego, jaki efekt chcesz uzyskać.

#4 Oświetleniefotografia produktowa - oświetlenie studyjne

Mamy do wyboru dwa rodzaje światła – ciągłe i błyskowe. Oczywiście przy jednym i drugim zdjęcie ma prawo się udać. Jednak to lampy błyskowe (i nie mówimy tu o lampach wbudowanych w aparat) pozwalają na fotografowanie zarówno dużych, jak i małych produktów, umożliwiają osiągnięcie dużej głębi ostrości, zużywają zdecydowanie mniej prądu, a przede wszystkim światło z lamp błyskowych jest o wiele mocniejsze od ciągłego. Dla początkujących fotografów użycie lamp błyskowych może być wyzwaniem – ale zapewniam, że metodą prób i błędów na pewno ustawicie światło perfekcyjnie!

Dobre oświetlenie produktu wymaga minimum dwóch lamp, ustawionych po dwóch stronach przedmiotu. Jeśli korzystacie ze stołu bezcieniowego, przydatne będzie również źródło światła od spodu, które pozwoli jeszcze dokładniej oświetlić produkt.

#5 Softboxy i parasolki

A co z niechcianymi cieniami, ostrymi odbiciami światła, które często psują wygląd produktu? Poradzimy sobie z tym, zmiękczając światło. Służą do tego softboxy i parasolki. Co tym razem wybrać?

Softboxy są zdecydowanie bardziej uniwersalne. Zmiękczają światło nawet na produktach, które posiadają gładką, często błyszczącą powierzchnię. Światło odbite od parasolki nie zawsze może zapewnić taki sam efekt. Ponadto softboxy dają światło bardziej precyzyjne, co dla początkującego fotografa może być niemałym ułatwieniem.

Softboxy mogą kosztować od kilkudziesięciu złotych wzwyż, są droższe od parasolek i trudniejsze w przechowaniu. Na początek jednak, w warunkach domowych możemy je zastąpić na przykład kartką papieru lub kawałkiem materiału starannie przypiętym klamerkami do obudowy lampy.

#6 Aparat

No w końcu doszliśmy do najważniejszego. Co prawda dokładnie o tym, jaki aparat do fotografii produktowej będzie najlepszy, rozpiszemy się w następnym artykule. Ale już dziś damy namiastkę tego, na co zwrócić uwagę, wybierając sprzęt.

Sytuacją idealną byłoby stworzenie aparatu doskonałego, służącego do robienia perfekcyjny packshotów. Niestety, taki sprzęt nie istnieje i zapewne nie zaistnieje. Wybierając aparat, zwróć uwagę, by był manualny. Możliwość ręcznego ustawienia ekspozycji oraz przysłony będzie często kluczowa podczas synchronizacji aparatu z lampami błyskowymi. Dobrze jest, by aparat posiadał wymienny obiektyw. Wraz z rozwojem swoich umiejętności na pewno będziesz chciał zainwestować w nowe obiektywy, które dadzą Ci jeszcze więcej możliwości.

Już wiesz, jak rozpocząć przygodę z fotografią produktową. Do dzieła! Kolejne artykuły będą rozwijały w wyczerpujący sposób poszczególne zagadnienia poruszane w artykule. Jeśli jednak już dziś macie jakieś pytania – piszcie na akademia@fototerytorium.pl!

 

Już interesuje Cię praktyka, zapisz się na nasze warsztaty fotografii produktowej w Warszawie.
Najbliższy termin: sobota 26 listopada. Sprawdź szczegóły:

Warsztaty fotografii produktowej w Warszawie 26.11.2016