Sprzedawanie zdjęć w bankach zdjęć cyfrowych to coraz bardziej popularny sposób na zarabianie. Mimo, że każdy z nich kieruje się innymi regułami jest kilka uniwersalnych zasad, które pomogą efektywnie sprzedawać zdjęcia. Trzeba poświęcić nieco czasu, aby nasze zdjęcie pojawiało się często i adekwatnie w procesie wyszukiwania. Wskazówki jak opisać zdjęcie, aby łatwo było je wyszukać, oraz kilka podstawowych informacji o sprzedaży zdjęć w internecie prezentują redaktorzy banku zdjęć nie tylko cyfrowych FOTOterytorium.pl

Zdjęcie cyfrowe – jak duże zdjęcia dodawać i do czego mogą być wykorzystane?

Sprzedając zdjęcie w formie cyfrowej umożliwia się klientowi pobranie fotografii i wykorzystanie jej w określony sposób. Pola eksploatacji zdjęcia, jak ustawa nazywa sposób wykorzystania zdjęcia, muszą być ściśle określone. Banki zdjęć stosują różne rozwiązania dotyczące licencji. Przykładowo FOTOterytorium.pl wprowadza trzy licencje: standardową, srebrną i złotą. Do każdej z nich przypisane są odpowiednie pola eksploatacji. Autor – poprzez wybór licencji – sam ustala w jaki sposób klient będzie mógł wykorzystać fotografię. Zaznaczenie licencji złotej powoduje, że klient będzie mógł używać zdjęcia do celów wymienionych w licencji złotej, srebrnej oraz standardowej. Wybór licencji srebrnej pozwala klientowi używać zdjęcia w sposób określony przez licencję srebrną oraz standardową, natomiast wybierając pole „licencja standardowa” autor pozwala klientowi na wykorzystanie fotografii w zakresie licencji standardowej. Oczywiście pozwalając na wykorzystanie zdjęcia do większej ilości zastosowań, czyli wybierając licencję srebrną lub złotą cena zdjęcia (a więc i prowizja autora) jest odpowiednio wyższa.

Przygotowując zdjęcie do sprzedaży w bankach zdjęć należy zwrócić uwagę na jego rozdzielczość – wyższa rozdzielczość zdjęcia oznacza, że zdjęcie będzie mogło być sprzedawane w większych rozmiarach. Dlatego należy wysyłać zdjęcia w jak największej rozdzielczości i nie stosować kompresji podczas zapisu pliku. Z drugiej strony należy wystrzegać się sztucznego zwiększania ilości pikseli i rozdzielczości zdjęcia przy pomocy programów graficznych, gdyż zawsze będzie to oznaczało stratę jakości i zdjęcie może zostać odrzucone przez moderatorów.

Moje zdjęcie u kogoś w salonie?

FOTOterytorium.pl pozwala na sprzedaż zdjęć w formie wydruków. Tutaj nie wybieramy licencji, gdyż klient otrzyma gotowy produkt (np. zdjęcie wydrukowane na płótnie). Jeśli zaś chodzi o rozmiar wydruki rządzą się tymi samymi prawami co zdjęcia cyfrowe – im większa rozdzielczość, tym większy obraz będzie mógł być sprzedany. Rozmiary, w których będzie można sprzedawać zdjęcia zarówno cyfrowe jak i wydruki są zwykle wyświetlane – w systemie FOTOterytorium przy opisywaniu zdjęcia, odpowiednio w okienkach “zdjęcie cyfrowe” oraz “wydruk”.

Jestem autorem – to wystarczy?

Aby sprzedawać zdjęcia należy być ich autorem. Każdy bank zdjęć wymaga posiadania zarówno osobistych jak i majątkowych praw do fotografii – innymi słowy potwierdzenia, że zdjęcie zostało wykonane osobiście przez autora oraz że inne podmioty nie mają praw do tej fotografii. Polskie prawo dopuszcza do sytuacji kiedy autor posiada autorskie prawa osobiste do zdjęcia, jednak nie posiada majątkowych. Taka sytuacja może zaistnieć na przykład wtedy, gdy fotografia została wykonana na zlecenie lub gdy zdjęcie zostało wykonane w ramach pracy, a fotografia jest jednym z obowiązków wynikających ze stosunku pracy, a także jeśli autor wcześniej sprzedał fotografię “na wyłączność” – czyli przeniósł autorskie prawa majątkowe na inny podmiot.

To nie koniec prawnych ograniczeń dotyczących dodawania zdjęć – najczęściej nie wolno załączać zdjęć, na których np. na pierwszym planie widnieje znak towarowy lub przedstawia oryginalny przedmiot/wnętrze/design, do którego prawa autorskie posiada inny podmiot. Autor może zostać również poproszony o dołączenie zgody osoby widniejącej na zdjęciu na rozpowszechnianie oraz wykorzystanie wizerunku. Zezwolenie modela jest potrzebne jeżeli na zdjęciu znajduje się osoba, która jest rozpoznawalna, przy czym nie jest osobą publiczną ani częścią krajobrazu. Ponieważ prawo w tej materii nie jest ścisłe każdy bank zdjęć stosuje inne reguły – niektóre bardziej, inne mniej restrykcyjne. W przypadku FOTOterytorium jeżeli autor wypłacił modelowi wynagrodzenie za pozowanie oraz nie ma wyraźnego zastrzeżenia ze strony modela wystarczy potwierdzenie wypłaty tegoż wynagrodzenia. W innych przypadkach (z wyjątkiem fotografii przedstawiających osoby publiczne lub jeśli osoba jest częścią krajobrazu) konieczne jest dołączenie oświadczenia modela, w którym zgadza się on na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz sprzedaż fotografii, na której tenże wizerunek jest rozpowszechniony.

Zatytułuj zdjęcie

Zwykle pierwszą wartością, którą należy uzupełnić jest tytuł. Często systemy automatycznie zaciągają nazwę pliku, którą mamy zapisaną w komputerze. Równie często jest to na przykład nazwa, którą nadaje aparat składająca się z kilku liter i cyfr. Pamiętajmy, aby tytuł oddawał myśl przewodnią zdjęcia, główny motyw. Wstawiając tytuły należy pamiętać, że słowa z tytułu są również słowami kluczowymi – pomóżmy więc tytułem znaleźć swoją pracę. Jeśli zdjęcie przedstawia czerwoną różę w wazonie nazwijmy je “Czerwona róża w kryształowym wazonie”, a nie “Piękna Pani w kryształach”. Zwracajmy także uwagę na ortografię i gramatykę – tytuł musi być poprawny językowo.

Słowa kluczowe – klucz do sukcesu!

Każdy bank zdjęć będzie wymagał od autora wpisania słów kluczowych. Jest to o tyle ważna funkcja, że słowa, które zostaną wpisane tutaj będą reagowały na hasła wpisywane przez klienta w wyszukiwarkę. Innymi słowy im dokładniej autor opisze fotografię tym łatwiej klientowi będzie ją znaleźć. Najczęściej systemu rozróżniają pojedyncze słowa jak i frazy – wpisanie jako słowo kluczowe “zamek ogrodzieniec: może spowodować, że po wpisaniu do wyszukiwarki “zamek” lub “ogrodzeniec” praca zostanie pominięta. Najbezpieczniej będzie wpisać zarówno frazę “zamek ogrodzieniec” jak i osobno “zamek” oraz “ogrodzieniec”. Dobrze jest wpisywać zarówno słowa, które bezpośrednio opisują elementy znajdujące się na zdjęciu czy uwiecznioną sytuację, jak i kojarzące się z fotorafią np. uczucia czy pory roku. Jeśli dodajemy zdjęcie budynku dobrze jest opisać gdzie się znajduje i w jakim stylu architektonicznym został zbudowany, jeśli natomiast dodajemy zdjęcie ludzi dobrze jest napisać nie tylko kto to jest, ale również czym się zajmuje, jaką czynność wykonuje, jakie są jego cechy fizjonomiczne – stary, młody, kobieta, itd. Jeśli natomiast większość kadru wypełnia zdjęcie gołębia nie musimy oczywiście pisać na jakim placu zdjęcie zostało wykonane. Wpisując słowa kluczowe również pamiętajmy o zasadach ortografii i gramatyki.

 

Powyższe zdjęcie możemy opisać następującymi słowami kluczowymi (rozdzielonymi przecinkami): zamek, moszna, zamek moszna, pałac, ogrody, ogrody pałacowe, budowla, popołudnie, wiosna, odpoczynek, relaks

Poprawne “szufladkowanie”

W każdym banku zdjęć fotografię należy przypisać do co najmniej jednej kategorii. Zwykle dostępne są również kategorie opcjonalne. Kategorie to inny sposób wyszukiwania zdjęć przez klientów, więc nie bagatelizując sprawy – jeśli na zdjęciu znajduje się pies i jego właściciel dobrze będzie przypisać zdjęcie zarówno do kategorii “zwierzęta” jak i “ludzie”. Zwykle funkcjonują również podkategorie, które doprecyzowują bardzo ogólne kategorie. Wspomniane powyżej zdjęcie spokojnie możemy dodać do podkategorii “zwierzęta domowe”. W przypadku FOTOterytorium dodanie zdjęcia do podkategorii automatycznie powoduje umieszczenie jej w kategorii głównej – ogólnej. Tak na przykład po dodaniu zdjęcia do podkategorii “Architektura – Detal” nie musimy dodawać go do “Architektura”. System zrobi to za nas. Uwaga dla autorów FOTOterytorium: kategoria “Grafika” jest przeznaczona na prace stworzone w całości przez autora. Oczywiście może to być fotomontaż, ale nie obrobione zdjęcie albo zdjęcie przedstawiające grafikę, grafiti czy dzieło street artu.

Kolor!

Niektóre bank zdjęć, jak FOTOterytorium pozwalają przypisać zdjęciu dominującą kolorystykę. Jest to opcja dodatkowa, nieobowiązkowa. Zamieszczone poniżej przykłady pokazują kiedy korzystać z tej opcji:

kolorystyka: czarno-białe

 

kolorystyka: brązowe

 

kolorystyka: fioletowe

 

kolorystyka: zielone

 

kolorystyka: szare

 

kolorystyka: brak

 

Pochwal się cyklem

W galerii FOTOterytorium autor może grupować swoje zdjęcia w cykle tematyczne. Cykle są widoczne dla klienta. Pod każdym zdjęciem, będącym częścią cyklu wyświetla się w galerii FOTOterytorium.pl odpowiednia ikonka. Klient, który przeszukuje galerię może wtedy łatwo przejrzeć podobne zdjęcia do tego, którym się zainteresował. Przykładowo jeśli wrzucamy kilka ujęć polany gąsienicowej w tatrach możemy ułożyć zdjęcia w cykl – Klient poszukujący zdjęcia polany gąsienicowej będzie mógł łatwo znaleźć i wybrać odpowiadające mu ujęcie.

Temat banków zdjęć jest niezwykle rozległy – każdy z nich rządzi się także własnymi regułami. Mamy jednak nadzieję, że powyższe wskazówki rozjaśniły nieco meandry sprzedaży zdjęć, a także pomogą skutecznie opisywać zdjęcia. Najważniejszy oczywiście jest kadr – i w tym miejscu udanych kadrów życzymy wszystkim fotografom.